mandag 20. april 2009

Foerste dag med barna!

I dag var det min foerste dag paa skolen. Jeg henger litt etter alle andre, som var paa skolen foerste gang paa loerdag. Forventingene jeg hadde naar jeg var paa vei til barnehjemmet i dag var preget av det jeg saa av utsiden av bygget paa fredag. Naar jeg ankom skolen var det mange hyggelige mennesker, det er tydelig at de vet hvem vi er. Det er jo kanskje ikke merkelig, de har hatt gjester fra Lillestroem i tretten aar og for mange er dette veldig spennende og et lite hoeydepunkt i hverdagen.

Etter aa ha blitt delt inn i grupper paa to og to ble vi sendt ut til forskjellige klasser. Det er klasser helt fra 3. klasse (2000-kullet) helt opp til 7. klasse. Pga nedleggelsen av barnehjemmet er det ingen 1. eller 2. klasser i aar. Jeg og Johanna var sammen med klasse 6B, jeg hadde sloeyd og Johanna hadde tekstil. Sammen med barna hadde jeg det veldig morsomt, de er veldig inkluderende og ville vise meg alt de hadde laget paa sloeyden. Paa tekstilen begynte barna paa en kjole som de insisterte paa aa lage til Johanna, de tok presise maal og var meget noeye med det de gjorde. Barna er veldig fingernemme!

I dag spilte vi fotball kamp og vollyball mot et lag fra skolen. Jeg trenger ikke nevne slutt resultatet siden (vi tapte =) og siden) det var en vennskapskamp.

Barna er veldig foelelsesladet, en blir fort glad i dem og, jeg tror at, de fort ble glad i oss! Noen barn var mer hoeylytte og steg fort frem, mens andre var litt mer tilbaketrukkne og trengte at jeg tok kontakt. Dette er nok preg fra fortiden deres. Det ganske overveldende aa se saa mange barn bo sammen under et tak og under saa daarlige forhold. Naar jeg ser dem, foeler jeg at jeg burde gjort mer foer jeg reiste; samlet inn mer penger og klaer.

Naa er turen halvveis, det er bare tre dager igjen foer vi reiser. I morgen, tirsdag, skal vi til et annet barnehjem som ogsaa ligger i Kaliningrad og paa onsdag skal vi til en by som ligger ved Oestersjoeen. Dagene er korte, mye skjer, mange intrykk og foelelser; dette gjoer at jeg sover godt. Jeg skulle lagt ut noen bilder men har ingen mulighet for det, desverrre!

Ps: Beklager skriveleifer og at det ikke er ae, oe og aa! =)

Ingen kommentarer: